Tijdens het ZePaKa wordt jullie creativiteit o.a. beoordeelt d.m.v. onderstaande 2 opdrachten.
Opdracht 1: Joker
De beoordeling vindt plaatst op een moment tijdens het ZePaKa.
De joker dient te voldoen aan de volgende punten:
- voorzien van tenminste jullie patrouillenummer
- zelf gemaakt
- in het thema van dit jaar
De joker is een fysiek voorwerp dat de scouts thuis of op hun eigen Scoutinggebouw maken vóór het ZePaKa, en het sluit aan op het themaverhaal “Timescouts: De Sleutel tot Terugkeer”. Het wordt niet direct in het verhaal verwerkt, maar past bij het thema van tijdreizen en zombies, en de subkampkleuren (Alexandria: bruin/geel, The Bricks: groen/geel, Oceanside: geel/lichtgroen/lichtbruin).
Wat is de Joker?
De joker is een speciaal, fysiek voorwerp dat jullie als ploeg thuis of op jullie Scoutinggebouw maken vóór het ZePaKa. Het is iets dat past bij ons thema “Timescouts to the Future!” en het verhaal “Timescouts: De Sleutel tot Terugkeer”. Tijdens het ZePaKa wordt jullie joker gejureerd op creativiteit, hoe goed het bij het thema past en hoe netjes het is gemaakt. Het is jullie kans om te laten zien wie jullie zijn als ploeg – of je nu uit Alexandria (bruin/geel) of The Bricks (groen/geel) komt – en om indruk te maken op de jury!
Waarom is de Joker Nodig?
In het verhaal belanden de scouts in 2125, een wereld vol zombies waar ze de tijdmachine moeten repareren om terug te keren naar 2025. Jullie joker is een symbool van jullie voorbereiding en kracht als Timescouts. Stel je voor: als je in de toekomst strandt, heb je iets nodig dat je helpt te overleven, je subkamp vertegenwoordigt of de tijdmachine activeert. Thuis maken jullie dit voorwerp alvast, zodat jullie klaar zijn voor het avontuur. Het laat zien dat jullie slim, creatief en een team zijn – eigenschappen die je nodig hebt om te winnen, zowel in 2125 als op het ZePaKa. De jury bekijkt of jullie joker sterk genoeg is om “de toekomst te overleven”!
Hoe Maak Je de Joker?
- Materialen: Gebruik spullen die je al hebt, zoals hout, touw, karton, verf, stof of gerecyclede materialen. Verwerk jullie subkampkleuren: bruin en geel voor Alexandria, groen en geel voor The Bricks.
- Thema: Laat je inspireren door het verhaal. Denk aan tijdreizen (tijdmachine-onderdelen, klokken), zombies (wapens, schilden) of de subkampen (Alexandria’s technologie, The Bricks’ kracht).
- Regels: Het moet door jullie zelf gemaakt zijn, draagbaar (je neemt het mee naar het ZePaKa) en stevig genoeg om te laten zien aan de jury.
Inspiratievoorbeelden
- Tijdmachine-sleutel (Alexandria): Een bruine houten sleutel met gele touwen eromheen, alsof het een onderdeel is om de tijdmachine te starten.
- Zombie-val (The Bricks): Een groen geverfd net van touw met gele gewichten, om zombies te vangen.
- Toekomstkompas (Alexandria): Een bruine schijf met een gele pijl, om de weg terug naar 2025 te vinden.
- Barricade-staaf (The Bricks): Een groene stok met gele banden, om een fort te versterken tegen zombies.
- Signaalvlag (beide): Een kleine vlag in jullie kleuren (bruin/geel of groen/geel), om Oceanside om hulp te roepen.
Tips
- Maak het persoonlijk: voeg iets toe dat bij jullie ploeg past (een naam, symbool of grap).
- Denk aan het verhaal: wat zou jij meenemen naar 2125?
- Gebruik jullie subkampkleuren om te laten zien waar je bij hoort!
Maak er iets moois van, Timescouts! We zien jullie jokers op het ZePaKa, klaar om te schitteren in 2025 én 2125!
Opdracht 2: Patrouille schild
Om te zien welke patrouilletent bij welke patrouille hoort, dienen jullie tijdens de opkomsten op jullie gebouw een patrouille schild te maken, welke jullie voor de tent dienen te plaatsen.
De beoordeling vindt plaatst op een moment tijdens het ZePaKa.
Het schild dient te voldoen aan de volgende punten:
- in het thema van dit jaar
- patrouille naam
- patrouille nummer . Lees de pagina Ploegenindeling.
- in de kleuren/ elementen van je subkamp. Lees de pagina Thema voor de namen en kleuren.